Translate

جمعه، مرداد ۰۴، ۱۳۹۲

برخورد خشن پلیس ایتالیا با یک نقاش ایرانی

عصر چهارشنبه 18/07/2013 پلیس ایتالیا با مراجعه به آقای ارس(اسدالله) کفایتی ضمن ضبط نقاشیهایش، وی را با خشونت باز داشت کرد.
آقای ارس(اسدالله) کفایتی؛ نقاش چهل و پنج ساله ایرانی-ایتالیائی و فارق التحصیل از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران میباشد. ارس(اسدالله) بیست و پنج سال سابقه کار نقاشی دارد و در چهار نمایشگاه گروهی در جشنواره های هنر ایران شامل گالری سیحون، گالری نیاوران، موزه هنرهای معاصر تهران و مجموعه آزادی شرکت داشته است.
ارس(اسدالله)؛ نقاش ایرانی تبار از مدتها پیش نقاشیهای خود را در محله «پل دل میگوی ونیز» در معرض فروش قرار میداد ولی در بعد از ظهر چهارشنبه هفت مامور پلیس شهری از وی خواستند که اسناد و مدارکش را نشان دهد؛ از جمله جواز فروش نقاشی در آن محل را...  که ارس(اسدالله) جواب میدهد: از سه سال پیش اقدام کرده ام و هنوز منتظر رسیدن مجوز هستم. پلیس قانع نشده سعی میکند نقاشیها را ضبط کند که با مقاومت ارس(اسدالله) مواجه میشود و در این میان معلوم نیست چگونه ارس به درون کانال آب می افتد. پلیس او را بیرون کشیده دستگیر میکند و پس از انتقال به مرکز پلیس شهر مدت هشت ساعت در بازداشت نگه میدارد.
اهل محل، ارس(اسدالله) را به خوبی میشناسند، از سوی دیگر این حرکت پلیس تعجب گردشگران را در پی داشت. یکی از این گردشگران روزنامه نگاری به نام «جیووانا پاستگا» بود که واقعه را ضبط کرده سپس در تلویزیون «رت ونتا» پخش میکند که  بازتاب گسترده ای روی رسانه های ایتالیا و سپس جهان مییابد.
ارس(اسدالله) کفایتی در کنار نقاشیهایش
ویدئوی واقعه روی یوتیوب 272.000 مرتبه مورد بازدید قرار گرفت و متعاقباً انعکاس وسیعی در شبکه های اجتماعی مانند فیس-بوک، توئیتر و ... یافت. [در فیس-بوک صفحه ای برای حمایت از این هنرمند؛ به نام: «Humans of Venice» افتتاح شد]  بلافاصله هنرمندان، فعالین حقوق بشر، فعالین صلح، نویسندگان، روزنامه نگاران و وبلاگرهای سراسر جهان، حمایت گسترده ای از این نقاش ایرانی-ایتالیائی به عمل آوردند و این امر باعث شد تا توجه جهانی به موضوع جلب شود و متعاقب آن شورای شهر ونیز اعلام کرد که شهردار را برای پاسخگوئی در مورد این رویداد ناگوار به شورای شهر فرا خواهد خواند. صدها نامه اعتراضی از سراسر جهان برای رئیس پلیس شهر «ونیز» ارسال شد و مردم از او خواستند تا توضیحات خود را حتماً به شورای شهر ارائه کند.