Translate

چهارشنبه، مهر ۰۳، ۱۳۹۲

بر سر «دست دادن اوباما-روحانی» چه آمد

آقای روحانی رئیس جمهور ایران با یک دیپلماسی روبه جلو و در حالیکه مدعی شده بود «اختیار تام» دارد؛ راهی امریکا شد. این امر باعث شد تا شصت و هشتمین نشست عمومی مجمع سازمان ملل متحد در سایه امید به بهبود روابط ایران-امریکا برگزار شود.
آقای اوباما رئیس جمهوری امریکا در متن سخنرانی خویش در صحن عمومی مجمع بیش از هر موضوعی به ایران و آینده روابط با ایران پرداخت که به غیر از جمله ای که صراحتا گفت: «اجازه نخواهیم داد ایران سلاح اتمی تولید کند»؛ هیچ اثری از سخنان منفی ساز که بتواند فضای مساعد ایجاد شده را متشنج کند نبود.
از آنسو رفتار آقای روحانی بسیار حساب شده و با طمأنینه بود؛ چون ایشان باید قدرت مانور در داخل ایران در جوابگوئی به موج سنگینی از حملات اصولگرایان و حتا سرداران سپاه در قبال موضوع رابطه با امریکا را نیز داشته باشد.
اینکه آقای روحانی اختیارات تام دارد!؟ باتوجه به شخصیتی که از ایشان میشناسیم قطعا اختیارات بیشتری نسبت به روئسای جمهور قبلی دارد ولی در نظر داشته باشیم که این اعتماد رهبری از پی سالها معتمد بودن[آقای روحانی]! فراهم شده است و الزاما آنرا یک شبه با قرار دادن رهبری در شرایط سخت بر باد فنا نخواهد داد.

  • آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران خواهان حل مسالمت آمیز و آبرومندانه پرونده هسته ای ایران است چراکه متوجه شده بدون حل مسئله هسته ای؛ کشور از لبه پرتگاه فروپاشی نجات نخواهد یافت. اما به واسطه تجاربی که از زمان ریاست جمهوری خود علی الخصوص در جریان جنگ ایران-عراق و پذیرش قطعنامه «۵۹۸»؛  از امریکائیها دارد اطمینان چندانی بدانها ندارد و نگران اینستکه امریکائیها پس از دریافت امتیازات در مناقشه اتمی ایران همچنان در پی تغییر حکومت در ایران باشند! 

این شد که علی رقم همه امیدها و پیش بینیها حتا ملاقات اتفاقی دو رئیس جمهور ایران-امریکا نیز میسر نشد. طرف ایرانی ضمن اشاره به پیچیدگی این موضوع[رابطه ایران و امریکا] اظهار داشت این امر مستلزم وقت و هماهنگی بیشتری است.
به عقیده بنده حرکت آقای روحانی سنجیده بود؛ چراکه در عالم سیاست گاهی پیشگامی زودهنگام به زبونی تفسیر و تعبیر میشود حال آنکه با احساساتی عمل نکردن(جوگیر نشدن) اعتماد به نفس خود را بهتر میتوان به رخ حریف کشید.. نشست امسال سازمان ملل تابوی عدم رابطه با امریکا را در داخل ایران پس از ۳۵ سال شکست! و این خود بزرگترین گام در این زمینه بود شک ندارم ملاقات و دیدار بین روئسای جمهوری ایران و امریکا اتفاق خواهد افتاد؛ شک ندارم در روزگاری که خواهد آمد دو ملت ایران و امریکا از خود بپرسند چرا عدم رابطه؛ وقتی میتوان حسن رابطه داشت!؟.
[بابک رفیعی 25/09/2013 لندن]