Translate

پنجشنبه، اردیبهشت ۲۳، ۱۳۹۵

انتخابات امریکا

آیا ایالات متحده ی امریکا میرود تا «ترامپیزه» شود؟
آیا موجی از افراط گرائی حال از نوع راست میرود تا حکومت-دولتهای کشورهای محوری جهان موسوم به ابرقدرتها را در آینده شکل و فرم دهد؟

به گمان نگارنده انتخابات این دوره ی ریاست جمهوری امریکا (در شش ماه آینده)، بی شک یکی از تاثیرگذارترین انتخابات در سطح جهانی و بر شانه های جامعه ی بین المللی میتواند باشد. هرگز دنیا اینچنین تشنه ی دانستن نتیجه و عاقبت انتخابات آتی در امریکا نبوده است؛ چرا که دراین دوره شاهد ظهور آقای «دونالد ترامپ» سیاستمداری متفاوت با هرآنچه تا کنون در ایالات متحده شاهد بوده ایم، در اردوگاه «جمهوریخواهان» هستیم. کاندیدائی که خودرا به گونه ای معرفی و ارایه نموده است که به گمان بنده افراطی یا افراطگرا کلمات محترمانه ای برای توصیف شخصیت تهاجمی وی میباشد.
گرچه هنوز هیچ چیز در انتخابات پیش رو به صورت قطع مشخص نشده است ولی به نظر میرسد آقای «ترامپ» از حزب جمهوریخواه و خانم «هیلاری کلینتون» از حزب دموکرات از بخت و اقبال بهتری برای برگزیده شدن به عنوان کاندید نهائی از حزب خویش برخوردار باشند(*).

آقای «ترامپ» که ظاهرا همه رقبای خود را از پای درآورده، نمونه ی بارز یک بازاری تازه به دوران رسیده است که اساسا ردپای خِرد را در فحوای کلام او نمیتوان یافت. کسی که نگاهی پراز کینه و تنفر به محیط پیرامون خود دارد، دچار خود شیفتگی مفرط ست، به زن نگاهی جنسیتی دارد، رفتار زشت و زننده ای از خود بروز میدهد و دریک کلام اسیر دنیای حقیر خویش است.

به هرروی اینبار صلا بعید نیست که خانم «هیلاری کلینتون» رقیب آقای ترامپ از حزب دموکرات دراین گیر و داد به قطب جذب آرای قسمتی از جامعه ی امریکا که از فهم سیاسی، شعور اجتماعی و تعادل اندیشه ی  بهتری بهره مندند، تبدیل گردد. شاید برای اولین بار مردم امریکا نیز همچون ایرانیان پای صندوقهای رای حاضر شوند نه برای انتخاب که برای عدم انتخاب!
اما اگر شرایط برعکس رقم بخورد که با جنجالهائی که معمولا آقای ترامپ باخود به همراه دارد اصلا بعید نیست پس آنگاه چهره و آینده ی سیاسی جهانی که درآن زندگی میکنیم شاهد تکانها و تحولات چشمگیری خواهد بود و روزگاری کاملا متفاوت را حداقل در جهان غرب تجربه خواهیم نمود.
متاسفانه ظهور و بسط گروههای افراطی مسلمان که به طور عام با نام بنیادگرایان یا راست اسلامی شناخته میشوند همچون «القائده» «طالبان» و حال «داعش»(*۱) نتیجه ای جز تحریک تمایلات و شامه ی عموم مردم جامعه ی غربی به شخصیتها و سیاستمداران افراطی از نوع ترامپ برای رهبری دستگاه حکومتی کشور خود، دربر نخواهد داشت. چرا که تجربه ثابت نموده است که هرگاه مردم کشوری خودرا در معرض تهدید و خطر خارجی احساس کنند به صورت ذاتی دربرابر آینده خویش را مسئول و موظف تر میبینند پس در درجه ی اول در رای گیری مشارکت گسترده نموده و البته همواره به کاندیدائی متمایل خواهند شد که فکر میکنند بهترین توان و استعداد را برای کنترل اوضاع و رفع تهدید داشته همچنین ثابت کرده باشد فردیست که درصورت مقتضی قادر است بی تعلل فرمان حمله را صادر کند. حال برای ذهنهائی که زیر سایه ی خوف از داعش پریشان شده اند، کاندیدائی بهتر از آقای ترامپ آیا میتوان یافت؟!.
شاید این خواست سیستمهای سوپر هوشمند باشد و جمهور مردم جامعه به مفهوم عام را گریزی ازآن نباشد. شاید ما در آستانه ی ورود به دورانی هستیم که جهان در سایه خوف و وحشت اداره خواهد شد، دلهره و اضطراب از تثبیت حاکمیت فرهنگ افراط و افراط گرائی که تر و خشک را باهم میسوزاند.
با همه ی این اوصاف به گمان نگارنده هنوز مردم امریکا هوشمندتر و زرنگتر از این حرفها هستند که کلید مملکت خویش را به دست کسیکه حداقل همچون شارلاتان ها سخن میگوید بسپارند اما با تمام این تفاصیل، به گمان نگارنده ممکن است خانم «کلینتون» در صورت پیروزی این پروسه را در امریکا، کشوری که بیشترین تاثیر و تدبیر را در و بر جامعه ی بین المللی دارد کمی به عقب بیندازد اما اگر فکری اساسی به حال وجود و حضور فرهنگ افراطگرائی داعش گونه در اقصی نقاط جهان بالاخص در منطقه ی حساس خاورمیانه نشود پس لاجرم شاهد ظهور شخصیتهائی همچون ترامپ و چه بسا به قدرت رسیدن یکی از آنها در کشوری بزرگ و تاثیرگذار همچون امریکا و بعد به ناچار در سطح کلان دنیای سیاست جهانی و روابط بین الملل باشیم.
«باقی بقایتان، بابک رفیعی 12/05/2016»

(*): جدول رقابتهای مقدماتی ریاست جمهوری امریکا (به روزرسان خودکار)
به روزرسانی ۱: تاریخ (23/09/2016) با توجه به مشخص شدن نتایج اکنون میتوانید نتایج نهائی را از طریق لینک روبرو پیگیری بفرمائید: نتایج انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا
به روز رسانی ۲ تاریخ (15/09/2016):
در یک گزارش جالب از «دویچه وله فارسی» (DW/Farsi) آقای «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اتحادیه اروپا به قدرت رسیدن آقای «ترامپ» در ایالات متحده امریکا را یک الگوی بد برای اروپا و جهان میداند. برای مطالعه ی مصاحبه مذبور به لینک مقابل مراجعه بفرمائید: ترامپ-خطری-برای-همه-جهان-است